8 Sebab Anda Perlukan Insurans Hayat - Walaupun Anda Fikir Sebaliknya

     Insurans hayat sangat penting untuk sesiapa yang menyara pasangan hidup, anak dan ibubapa yang sudah tua. Anda akan perlu membayar lebih jika bekerja di sektor pekerjaan berisiko tinggi atau menggemari hobi ekstrim. Tetapi risiko-risiko lain seperti kematian, sakit dan kemalangan sudah cukup menjadi sebab anda perlukan insurans hayat.
     Jika anda bekerja sendiri, sedang memulakan keluarga atau membayar hutang, ia juga masa yang baik untuk mempertimbangkan mempunyai insurans hayat. 
     Terdapat 8 faktor utama kenapa anda perlu mempunyai insurans hayat:

1) Masih muda

Kebanyakan orang tidak memikirkan tentang insurans hayat pada usia 20-an, tetapi pada usia ini ialah masa terbaik untuk membeli insurans hayat. Terdapat beberapa faktor mempengaruhi kos insurans hayat, tetapi secara amnya lebih muda dan sihat anda semasa membeli policy insurans hayat - lebih murah ia akan jadi.
     Purata umur 20-an-awal 30-an yang tidak merokok boleh menjangkakan untuk membayar hanya RM 30-RM 80 sebulan untuk term life policy bergantung kepada amaun pampasan. Ianya sangat murah untuk melindungi kestabilan kewangan keluarga pada saat anda 'tiada' di sisi mereka.

2) Anda bakal berkahwin


     Jika pasangan hidup anda bergantung sepenuhnya kepada pendapatan anda untuk cara hidup yang selesa, ianya idea yang baik untuk mempunyai insurans hayat. Samada mereka juga bekerja atau tidak, mempunyai insurans hayat terlebih dahulu dapat memastikan mereka mengekalkan standard cara hidup sekiranya musibah berlaku kepada breadwinner. 
     Anda boleh menjadikan pasangan hidup sebagai penerima hibah. Dengan ini amaun pampasan dapat disalurkan secara terus kepada pasangan anda.

* Ikuti posting-posting saya berkenaan hibah untuk penerangan lanjut *


3) Anda bakal menimang cahaya mata


     Sekiranya anda bercadang untuk mempunyai anak di dalam masa terdekat, maka sekarang ialah masa paling sesuai untuk membeli insurans hayat. Yang pasti kadar kesihatan kebanyakan orang merosot seiring dengan peningkatan usia. Lebih lama anda tunggu, lebih besar kos dan caj insurans. 
     Dan jika anda merupakan breadwinner yang mana salah seorang perlu mempunyai pendapatan yang kukuh untuk membolehkan pasangannya kekal di rumah dengan selesa- ianya merupakan faktor terbesar untuk membina jaringan keselamatan kewangan keluarga sebelum anda mempunyai anak.

4) Anda menyara ibubapa (juga mertua) yang sudah tua

     Terdapat peraturan asas iaitu sekiranya seseorang mengharapkan pendapatan anda untuk hidup, anda sangat berkemungkinan memerlukan insurans hayat. 
     Kebanyakan orang berfikir untuk melindungi pasangan hidup atau anak. Tetapi terdapat juga golongan yang berperanan sebagai penjaga untuk ibubapa, mertua atau datuk nenek yang sudah tua. Golongan ini dikenali sebagai "generasi sandwich".


Sekiranya anda membantu menyara ibubapa yang sudah tua atau merancang untuk melakukannya satu hari nanti, sebuah policy insurans hayat memastikan mereka mendapat sebahagian duit untuk penjagaan jangka masa panjang atau perbelanjaan peribadi seandainya anda tidak lagi berada bersama untuk menyediakannya buat mereka.

5) Anda bekerja sendiri

     Insurans hayat sangat bermanfaat sekiranya anda merupakan pemilik perniagaan. Anda boleh menetapkan 'key person' atau 'buy & sell agreement' di dalam policy hayat. Dengan cara ini rakan niaga atau orang penting dalam perniagaan akan tetap mendapat bayaran pampasan apabila ketiadaan salah seorang daripada mereka. 
     Selain itu, perniagaan anda layak mendapat pengecualian cukai. Ianya merupakan win-win situation. Selain melindungi kelangsungan perniagaan, memiliki insurans hayat juga menjimatkan pembayaran cukai perniagaan anda. 

6) Anda mempunyai hutang 

     Apabila menentukan amaun perlindungan untuk policy insurans hayat, anda digalakkan mengambil kira jumlah hutang anda. Ini bertujuan memastikan waris/penama insurans mempunyai sejumlah dana yang mencukupi untuk membayar hutang-hutang anda. 
     Sebagaimana kita sedia maklum, hutang terbesar ialah hutang jual beli (rumah/kereta). Juga hutang kad kredit dan pendidikan (sekiranya ada). 

7) Pekerjaan berisiko tinggi


     Syarikat insurans akan sentiasa mengambil kira faktor pekerjaan anda apabila menganalisa tahap risiko anda. Secara mudahnya jika anda bekerja di sektor berbahaya atau berisiko tinggi, anda terdedah kepada risiko kematian atau kemalangan berbanding orang yang bekerja di pejabat. 
     Pekerjaan di bidang pembinaan, oil & gas, penerbangan dan perlombongan akan sentiasa mengakibatkan bayaran premium yang lebih tinggi sejajar dengan risiko yang tinggi.

8) Anda menggemari sukan ekstrim


     Sekiranya anda mencari keseronokan dengan menyukai sukan/hobi ekstrim, anda berkemungkinan besar dianggap berisiko tinggi oleh syarikat insurans. Ianya serupa dengan seseorang yang mempunyai pekerjaan berisiko tinggi - anda bayar lebih untuk dilindungi. Tetapi kos tambahan itu berbaloi memandangkan kebarangkalian anda cedera atau meninggal dunia lebih tinggi. 
     Sekiranya anda menggemari sukan ekstrim seperti memanjat batu, menyelam skuba, paragliding dan sukan bermotor - adalah lebih baik melaporkannya semasa mengisi borang permohonan insurans hayat. Berkenaan kos anda, syarikat insurans menilai risiko hobi ekstrim secara berlainan. Jadi anda dinasihatkan membuat beberapa perbandingan sebelum membuat keputusan. 

Dapatkan penerangan dan quotation insurans hayat sekarang. 
Untuk info lanjut :