Kebanyakan orang memang tercari-cari produk atau pelan perlindungan insurans takaful terbaik untuk diri-sendiri.. Tetapi, apakah yang dimaksudkan dengan pelan perlindungan insurans takaful terbaik? Apakah ciri-cirinya?
Sebenarnya,
pelan perlindungan insurans takaful yang ditawarkan oleh
syarikat-syarikat yang berbeza adalah hampir sama sahaja secara asasnya
kerana kerangkanya dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia.
Mungkin
akan ada sedikit perbezaan jika syarikat-syarikat penyedia menyediakan
beberapa tawaran istimewa untuk membezakan produk mereka dengan pesaing
lain, namun kerangka asasnya akan tetap sama.
Jadi, memang sukar untuk memilih pelan perlindungan insurans takaful terbaik.
Sebagai
panduan, jika anda ingin mendapatkan perlindungan insurans takaful
untuk diri-sendiri, beberapa langkah yang berikut perlu dilakukan.
Langkah #1 – Kenal pasti keperluan jumlah perlindungan
Berapakah jumlah perlindungan yang sepatutnya?
Mengikut laporan Pertubuhan Insurans Hayat Malaysia (Life Insurance Association of Malaysia,LIAM) jumlah perlindungan yang disarankan untuk setiap individu adalah 10 kali ganda pendapatan tahunan.
Sebab
itu kena dengar baik-baik penerangan daripada ejen insurans takaful
supaya setiap ciri-ciri pelan yang dibentangkan dapat difahami.. Dah faham ciri-ciri pelan, mudah nak pilih pelan perlindungan insurans takaful terbaik.
Mengikut laporan Pertubuhan Insurans Hayat Malaysia (Life Insurance Association of Malaysia,LIAM) jumlah perlindungan yang disarankan untuk setiap individu adalah 10 kali ganda pendapatan tahunan.
Jika pendapatan tahunan adalah RM 50,000, maka jumlah perlindungan yang disarankan adalah RM 500,000..
Dengan
jumlah perlindungan 10 kali ganda pendapatan tahunan, maka nanti jumlah
pampasan yang diterima jika terjadi musibah dapat menampung
perbelanjaan untuk tempoh 10 tahun; satu tempoh yang panjang sebelum
dapat ‘pulih’ daripada musibah yang menimpa.
Maka,
jika ingin mendapatkan produk perlindungan insurans takaful terbaik,
kenalah buat kira-kira dulu berapakah jumlah perlindungan yang
diperlukan.. Apabila dah tahu keperluan jumlah perlindungan diri-sendiri, senanglah apabila berbincang dengan ejen insurans takaful.
Langkah #2 – Pilih manfaat atau risiko yang ingin dilindungi
Apabila mendapatkan perlindungan insurans takaful terbaik, pastikan sekurang-kurangnya kesemua manfaat asas dapat dilindungi iaitu pampasan Kematian, Hilang Upaya dan Sakit..
Untuk manfaat kematian, kecacatan/kelumpuhan dan kesihatan pula, perlu ambil pelan insurans takaful hayat/keluarga.
Untuk manfaat kesihatan bagi membayar caj rawatan dan hospital pula, perlu ambil pelan kad perubatan.
Selepas
dah kenal pasti manfaat-manfaat asas yang ingin dilindungi, bolehlah
juga kenal pasti manfaat-manfaat tambahan lain seperti khairat kematian,
badal haji, simpanan, pelaburan, spouse contributor, waive contributor dan pelbagai lagi manfaat (rider) tambahan lain.
Tetapi, pada masa yang sama, janganlah pula sampai berlebih-lebihan sehingga terlebih perlindungan (over-insured) dan melebihi kemampuan diri untuk membayar.
Contohnya, mengambil 2 atau lebih pelan untuk melindungi satu manfaat yang sama, walhal satu pelan sahaja sudah mencukupi.
Bincang
baik-baik dengan ejen insurans takaful yang anda jumpa, dan tentukan
manfaat-manfaat yang paling sesuai yang memenuhi kriteria perlindungan
yang anda ingini.
Langkah #3 – Fahami ciri-ciri pelan yang ingin disertai
Di Malaysia, ada banyak syarikat penyedia insurans takaful yang menawarkan pelbagai pelan perlindungan insurans takaful.
Seperti
yang ditulis pada awal artikel, walaupun kebanyakan pelan mempunyai
asas atau kerangka yang sama, namun akan ada sedikit perbezaan atau
keistimewaan yang ditawarkan oleh setiap syarikat bagi menonjolkan lagi
pelan mereka.
Ada pelan yang disertakan sekali dengan simpanan dan pelaburan.. Ada yang tawarkan pelan manfaat asas sahaja tanpa simpanan.. Ada pelan yang menawarkan manfaat kad perubatan sekali dalam pelan asas, ada yang tawarkan secara stand-alone.. Ada pelan yang menawarkan pertambahan perlindungan mengikut tahun..Ada pelan yang menawarkan kemudahan hibah untuk waris.
Langkah #4 – Tentukan jumlah bayaran yang sanggup dikeluarkan
Pelan perlindungan insurans takaful yang terbaik seharusnya adalah pelan yang mampu dibayar.. Banyak
faktor yang mempengaruhi harga sesuatu pelan perlindungan takaful, antaranya umur, jumlah perlindungan, risiko/manfaat dilindungi,
status merokok dan status kesihatan.
Untuk dapatkan jumlah perlindungan yang tinggi dan manfaat yang pelbagai, sudah semestinya bayaran juga akan tinggi.
Sebab
itulah pada langkah #1 dan #2, kena kenal pasti dahulu jumlah
perlindungan yang diperlukan dan tentukan manfaat/risiko yang ingin
dilindungi, supaya nanti bayaran untuk pelan tersebut adalah memadai
dengan bajet yang diperuntukkan.
Berapa bajet yang sesuai diperuntukkan untuk perlindungan insurans takaful?
Sebaik-baiknya, antara 10% ke 15% daripada pendapatan bulanan, maksimum pun mungkin sehingga 25%.
Yang penting, jangan sampai terbeban untuk membayar pelan yang diambil.. Sia-sia juga memilih pelan perlindungan yang sempurna, andai kata tak mampu nak bayar caruman dengan baik.. Sebabnya, jika tak bayar, manfaat yang dilindungi akan terbatal dengan sendirinya.. Dibimbangi tak mencapai hasrat/tujuan utama ambil takaful iaitu untuk mendapatkan manfaat perlindugan...
Langkah #5 – Dapatkan bantuan ejen insurans takaful
Usaha
untuk mendapatkan pelan perlindungan insurans takaful terbaik sangat
bergantung kepada bantuan ejen insurans takaful yang anda pilih.
Sebaik-baiknya,
dapatkan bantuan daripada ejen yang lebih bertindak sebagai penasihat
kewangan, bukan sebagai jurujual semata-mata.. Maksudnya,
ejen tersebut mampu menasihati anda memilih manfaat perlindungan pada
jumlah perlindungan yang diperlukan dan harga yang anda mampu milik,
bukan sekadar ‘memaksa’ mengambil apa-apa pelan sebab beliau nak close sale.. Ejen tersebut juga perlulah mampu menjawab pertanyaan anda dan menyediakan khidmat-selepas-jualan (after sale service) yang baik.
Bagaimana nak pilih ejen insurans takaful terbaik, terpulang kepada keselesaan anda.. Mungkin
anda selesa nak berurusan dengan ejen daripada saudara-mara atau
rakan-rakan anda, mungkin juga anda lebih selesa berurusan dengan ejen
yang anda tak kenal.
Mungkin anda lebih selesa dengan ejen yang approach kepada anda, berbanding anda sendiri yang approach ejen.. Mungkin
juga anda menetapkan ejen yang dekat-dekat sahaja agar mudah berjumpa,
atau anda tidak kisah pun untuk berurusan dengan ejen yang berada jauh
di tempat lain..
Cuba
hubungi mereka, beritahu semua maklumat yang anda dah kenal pasti
(jumlah perlindungan, jenis manfaat, pelan dan kemampuan kewangan anda)
dan tengok bagaimana mereka melayan dan memberi perkhidmatan kepada
anda.. Nilaikan bagaimana mereka memberi penerangan atau cadangan berkenaan pelan terbaik untuk anda.
Ingat, pilih yang mampu menjadi penasihat kewangan, bukan jurujual semata-mata.
Dengan bantuan ejen yang baik, mudah untuk kenal pasti pelan perlindungan insurans takaful terbaik yang memenuhi keperluan anda.
Pelan perlindungan insurans takaful terbaik
Akhir
kata, pelan yang terbaik adalah pelan yang melindungi
manfaat-manfaat/risiko-risiko yang diingini dalam jumlah perlindungan
mengikut keperluan individu pada harga yang mampu dibayar.
Mendapat bantuan daripada ejen yang baik dan ikhlas berkhidmat adalah satu bonus.
Perlindungan insurans takaful adalah bersifat individualised; mengikut kepada keperluan, keinginan dan kemampuan setiap individu.
Jadi,
kenalpasti apa keperluan, keinginan dan kemampuan diri sendiri, barulah
akan dapat pelan perlindungan insurans takaful terbaik.
Jika ingin dapatkan maklumat lanjut, sila hubungi saya 019-2938343 (Ahmad Kamal)
atau email ahmadkamalatan@gmail.com.. Saya akan custom plan takaful terbaik untuk memenuhi keperluan anda dan keluarga..