Anda menyimpan duit secara salah - Jika mati dengan longgokan duit

Terlalu gila menyimpan "merompak" pengalaman hidup berharga mereka    

        Kita semua tahu kita mesti menyimpan duit untuk masa depan dan melabur untuk duit itu berkembang agar menjadi sarang burung yang selesa semasa bersara. Begitu juga, kita tahu kita sepatutnya mempunyai dana untuk hal kecemasan juga. 


        Walaubagaimanapun, pertimbangkan juga sisi lain ini. Orang yang terlalu menyimpan yang akhirnya telah mengumpul duit lebih daripada yang mereka perlukan semasa bersara - dan akhirnya memberi kesan kepada kehidupan semasa. Mungkinkah anda juga termasuk dalam golongan ini?

        Duit extra yang kita kumpul bukanlah percuma.

Pertama : Ianya datang daripada tempat/bahagian lain (biasanya dari hasil kerja keras anda).

Kedua : Andaikan anda sememangnya berhak untuk dapat simpanan hasil kerja keras anda itu. Anda sepatutnya membelanjakannya dengan lebih bijak dan menyeronokkan. Kalau difikirkan kembali, duit 'extra' itu mewakili keseronokan iaitu sesuatu yang bermakna dan pengalaman indah yang tidak dapat dilupakan yang anda boleh dan sepatutnya nikmati tetapi anda abaikan.

        Kita semua akan mati. Persoalannya adakah anda lebih rela meninggalkan ratusan ribu/jutaan ringgit (yang akan dibelanjakan oleh orang lain setelah anda tiada) atau tinggalkan seadanya setelah dibelanjakan duit-duit itu terhadap adventure atau hadiah bermakna sepanjang hayat anda?

        Semasa mula-mula bekerja saya juga gila menyimpan. Squeeze bajet sana-sini daripada gaji yang sangat "comel" ketika itu. Nasib baik orang atasan saya yang lebih senior dan bijak telah membetulkan tanggapan saya. Dia mengatakan, "buat apa nak terlalu ikat perut gila menyimpan? Cukup la sekadar simpan 10%-15% daripada gaji. Awak ada banyak masa untuk dapat lebih income di masa hadapan. Jadi, kurang bijak untuk "merompak" diri sendiri yang muda dan "miskin" untuk beri duit itu kepada diri sendiri yang dah tua dan "kaya".Ianya merupakan wake up call kepada saya dan jadi turning point apabila berkaitan dengan duit.

        Walaupun anda berasa tidak pasti income anda akan bertambah berbanding sekarang, menjadi terlalu menyimpan mengakibatkan anda hidup dengan pengorbanan peribadi yang sia-sia. Ya betul, ianya tindakan yang bijak untuk menyimpan sebahagian duit sekarang untuk dinikmati di masa hadapan. Tetapi perlu seimbangkan juga untuk dinikmati diri sendiri pada masa sekarang.    

        Sesalan tak boleh diputar kembali

        Setelah masa berlalu, anda mungkin berasa kurang puas hati akibat dari keseronokan dan peluang yang terlepas.


 

        Sebagai contoh, semasa berumur awal 20-an (sebelum saya dapat kesedaran tentang duit) saya terlepas peluang-peluang untuk melancong di dalam negara dan backpack ke luar negara bersama rakan-rakan serumah bujang - yang mana mereka telah mengalami adventure, pengalaman dan kenangan yang menakjubkan samada suka dan duka. Jadi ianya menjadi antara sesalan terbesar saya.

        Ya, saya boleh pergi travel sekarang tetapi tiada lagi kenangan adventure bersama kawan-kawan. Sekarang dah tak sesuai untuk saya tidur ala kadar di hostel atau hotel bajet ala-ala backpackers kerana saya travel bersama ahli keluarga saya. Prioirity hidup telah berubah. Family comes first.    

        Sekiranya anda ada pengalaman sesalan seperti ini, anda pasti faham bahawa menangguhkan kesenangan bererti tiada keseronokan langsung. Pada tahap yang ekstrim, jika anda menabung sepanjang hayat untuk ke Paris, anda mungkin mendapati anda telah terlalu lemah untuk benar-benar menikmati travel tersebut apabila telah sampai ke sana.

        Jangan terlepas peluang terbesar semasa hidup 

        “Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang daripada kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: “Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi daripada orang-orang yang soleh.(Surah al-Munafiqun, ayat 10) 

        Dalam satu hadis sahih, Abu Hurairah RA berkata: “Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW dan berkata: ‘Wahai Rasulullah, sedekah apakah yang paling besar pahalanya.” Baginda menjawab: “Kamu bersedekah ketika kamu dalam keadaan sihat dan kikir, takut menjadi fakir dan berangan-angan jadi orang kaya. Maka janganlah kamu menundanya hingga tiba nyawamu berada di halkum. Lalu kamu berkata, yang ini milik si polan dan yang itu milik si polan. Padahal harta itu sudah menjadi milik si polan (ahli warisnya).” (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

         Apa perlu saya buat sekarang?

        Bagaimana nak elakkan terlalu menyimpan duit tanpa menjadikan anda "kering" di hari tua? Cadangan saya ialah kenalpasti keperluan anda. Ianya bermakna apa yang anda betul-betul perlu untuk survive : Contohnya barang dapur bukannya makanan di restoran, rumah yang baik bukannya villa mewah. Simpan juga sebahagian duit untuk kos perubatan (mempunyai insurans perubatan sangatlah digalakkan).

        Ianya bukan bermaksud anda tidak boleh simpan duit untuk lifestyle yang lebih baik. Cuma kenalpasti dahulu apa yang anda perlukan dan berapa yang anda perlu simpan. Setelah perkara-perkara basic dicapai, anda boleh mula menambah bucket list anda.

        Kesimpulan

  • Moderate (bersederhana) ialah key point nya untuk dapatkan hasil yang optimum.
  • Simpan untuk yang perlu
  • Lebihkan sedikit untuk hal luar jangka
  • Enjoy and have fun 

Moga perkongsian ini memberi manfaat. 

Untuk info lanjut :