Kenapa perlu policy review?


KENAPA PERLU REVIEW POLICY?

   Selepas sign up policy insurans/takaful, kebanyakan kes policy disimpan di tempat yang selamat.. Terlalu selamat hingga tak pernah dibaca utk fahami detail benefits yang ada..


   Bilakah kali terakhir anda review policy untuk semak semula samada benefit yang ada selari dengan keperluan semasa? Sangat penting utk semak semula policy anda :

1) Jumlah perlindungan tak mencukupi

   Majoriti rakyat Malaysia mempunyai jumlah perlindungan yang tidak mencukupi. Antara faktornya ialah bajet. Maklumlah semasa sign up policy, soalan biasa ditanya ialah "berapa RM mimimum?" So jumlah perlindungan yang dapat ditawarkan juga adalah sangat minimum.

   Faktor lain ialah kurang pengetahuan atau maklumat tentang pentingnya jumlah pampasan yang mencukupi dan sesuai.
Oleh itu menjadi tanggungjawab client dan agent berbincang untuk memastikan jumlah perlindungan yang paling optimum. 

2) Jumlah perlindungan berlebihan / berulang
   Jumlah pampasan berulang biasanya terjadi disebabkan client kurang peka jumlah policy dan perlindungan semasa yang ada.

   Contohnya client mempunyai sejumlah perlindungan RM 50k dengan company A. Kemudian ditawarkan juga insurans melalui tele-marketing melalui panggilan telefon. Dalam keadaan blur, beliau setuju untuk tambah perlindungan RM 100k dengan company B. Company C juga menawarkan perlindungan RM 100k untuk pampasan kematian dan kemalangan.

   Senario di atas mungkin bagus kerana client mempunyai jumlah perlindungan sebanyak RM 250k. Tetapi apa yang client tidak sedar ialah insurance charges yang dikenakan ke atasnya sebanyak 3 kali (untuk 3 policy berbeza).

3) Priority hidup berubah



   Seiring dengan kitaran hidup kita akan sentiasa berubah, begitu juga keutamaan dalam hidup turut berubah. Jika sebelum ini kita bujang hanya fikir untuk diri sendiri, apabila sudah berkeluarga keutamaan bertukar bagi mendapat yang terbaik untuk diri dan keluarga.

   Keutamaan perlindungan dan manfaat bagi ketua keluarga sudah pasti untuk menyediakan dana tunai segera (Income Replacement plan) kepada keluarga sekiranya berlaku musibah kepada dirinya. Dana pendidikan anak-anak juga merupakan faktor yang dititikberatkan bagi memastikan kelangsungan dana tidak terjejas.

   Golongan yang menghampiri umur persaraan pastinya mahukan manfaat perubatan terbaik dan cashless untuk mereka. Dengan ini, kad perubatan sangat penting bagi mereka berbanding dengan nilai tunai (simpanan). Golongan warga emas ini juga mahukan Legacy Plan untuk diwarisi kepada legasinya.

4) Terlupa manfaat yang ada


   Sedangkan apa yang kita makan 3 hari lepas pun kita mungkin lupa.. Apatah lagi terlupa manfaat pada policy, kan.. 

   Terlupa manfaat yang ada memang  isu yang klasik. Maklumlah, semasa sign up dulu masih bujang / anak dara. Jenuh juga nak ingat manfaat policy selepas 20 atau 30 tahun.

   Oleh itu digalakkan client kerap review policy masing-masing sekurang-kurangnya setiap 5 tahun..

5) Pastikan ianya Takaful


6) Penama atau Penerima Hibah?

 











   
Sekurang-kurangnya buat lah review policy setiap 3 tahun. Mungkin ada penambahbaikan yang boleh dilakukan atau untuk refresh manfaat yang ada dalam policy.


Untuk info lanjut : 
wasap.my/+60192938343 
wasap.my/+60192938343
wasap.my/+60192938343